Κοινοποίηση


Πώς ακολουθείς μια από τις πιο συζητημένες και βραβευμένες ταινίες του ευρωπαϊκου σινεμά των τελευταίων χρόνων; Για την Σελίν Σιαμά, την γαλλίδα auteur πίσω από το εξαιρετικό Πορτρέτο Μιας Γυναίκας Που Φλέγεται, η απάντηση ήρθε εύκολα.

Δεν ήταν κάποιο μεγαλεπήβολο πρότζεκτ, δεν ήταν κάποια πανάκριβη παραγωγή, δεν ήταν καν κάποιο βήμα στην Αμερική (όπου το Πορτρέτο αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το σινεφίλ κοινό), αλλά κάτι θαυμαστά μικρότερο. Σε πρώτη ανάγνωση, τουλάχιστον.

Ένα κινηματογραφικό παραμύθι για όλη την οικογένεια, γυρισμένο στη διάρκεια του λοκντάουν, σε μία τοποθεσία, με βασικές ηθοποιούς δύο μικρά κορίτσια, και διάρκεια λίγο πάνω από 70 λεπτά, η Μικρή Μαμά (που κυκλοφορεί στις αίθουσες από την Weirdwave) τελικά δεν είναι τίποτα λιγότερο από ένα θαύμα. Μια ταινία που στις μικρές της διαστάσεις και πίσω από τα πανέμορφα, σαν πίνακες κάδρα της, κρύβει πτυχές φροντισμένων λεπτομερειών και μιας ιστορίας που θα μπορούσε να είναι παραμύθι που ακούγαμε ως παιδιά και κάπου στην πορεία απλώς το είχαμε ξεχάσει.

Είναι για ένα μικρό κοριτσάκι που, μετά το θάνατο της γιαγιάς, πηγαίνει με την οικογένειά της στο άδειο πια σπίτι όπου μεγάλωσε η μητέρα της. Τώρα, με τη γιαγιά να έχει φύγει, το σπίτι πρέπει να αδειάσει. Όμως ένα πρωί συμβαίνει κάτι αναπάντεχο: Παίζοντας στο τριγύρω δάσος, η μικρή συναντά ένα άλλο κοριτσάκι, στην ηλικία της. Πώς θα ήταν αν τη στιγμή που αρχίζεις να αντιλαμβάνεσαι την έννοια της απώλειας και του χρόνου που περνά, μπορούσες να περάσεις χρόνο με τον γονιό σου, στην ηλικία σου; Πώς θα έμοιαζαν αυτές οι συζητήσεις που θα είχατε; Τι θα ανακαλύπτατε;

Πώς η Σελίν Σιαμά έφτιαξε ένα διαχρονικό παραμύθι
Μικρή Μαμά

Η Σιαμά είχε την ιδέα για την ταινία πριν την πανδημία, ήταν μάλιστα κάτι που της ήρθε γράφοντας το Πορτρέτο. «Με δυσκόλεψε το πορτρέτο, που ήταν μια μεγάλη συζήτηση με τον εαυτό μου», λέει. «Και η Μικρή Μαμά πάει πολύ πίσω, το είχα στο νου μου για χρόνια και ξεκίνησα να το γράφω πριν την πανδημία». Λέει πως έγραφε το σενάριο ήδη για μια βδομάδα πριν έρθει το πρώτο λοκντάουν και τότε αποφάσισε πως δεν ήθελε να είναι αυτή η συνθήκη της ολοκλήρωσης του φιλμ. Το άφησε στο συρτάρι για μήνες και το επισκέφθηκε ξανά τον Ιούνιο εκείνη της χρονιάς για να δει αν αυτό που είχε ξεκινήσει, την ικανοποιούσε ακόμα. (Ήταν η πρώτη σκηνή της ταινίας, του αποχαιρετισμού στο γηροκομείο, που παρέμεινε ίδια.)

Το σενάριο ολοκληρώθηκε, η ταινία γυρίστηκε άμεσα και τον Φλεβάρη που ακολούθησε έκανε πρεμιέρα στο (online) Φεστιβάλ Βερολίνου. Πώς όμως αυτή η τόσο ιδιαίτερη ταινία προέκυψε μετά από ένα φιλμ σαν το Πορτρέτο; (Ή προηγούμενες δουλειές της, όπως το Tomboy, το Girlhood και τα Νούφαρα.) Πώς κατάφερε η Σιαμά να δημιουργήσει μια ταινία που μοιάζει με διαχρονικό παραμύθι μέσα στην πιο σκληρή περίοδο της ζωής μας;

Μιλήσαμε τηλεφωνικά με την πολυβραβευμένη δημιουργό για ταξίδια στο χρόνο, για το πώς ισορροπεί το προσωπικό με το διαχρονικό, πώς έφτιαξε ένα ατόφιο παιδικό παραμύθι και πώς, τελικά, οι ταινίες που κάνει φτιάχνονται πρωτίστως για να ταξιδέψει μαζί τους ο θεατής.

Director Celine Sciamma poses for portraits for the film 'Portrait of a Lady on Fire' at the 72nd international film festival, Cannes, southern France, Wednesday, May 22, 2019. (Photo by Joel C Ryan/Invision/AP)
Πορτρέτο της Σελίν Σιαμά κατά την πρεμιέρα του Πορτρέτου στο 72ο Φεστιβάλ Καννών, το 2019. (Joel C Ryan/Invision/AP)