Γιατί τον χειμώνα χρειάζεσαι περισσότερο τη Βιταμίνη D

Και τι κάνεις όταν ο ήλιος έχει να φανεί για μέρες.

Είναι ειρωνικό το γεγονός πώς τον χειμώνα, την περίοδο που χρειαζόμαστε όσο ποτέ τη βιταμίνη D για να μας προστατεύει από ιώσεις και να μας κρατάει υγιείς, ο ήλιος – ο κύριος προμηθευτής της- κρύβεται. Οπότε τι κάνουμε τώρα, πού τη βρίσκουμε; Πρέπει να πάρουμε συμπληρώματα διατροφής; Και πόσα πρέπει να πάρουμε; Και ποιος τα έχει μεγαλύτερη ανάγκη;

Σύμφωνα με την Margherita Cantorna, ιατρό και καθηγήτρια του πανεπιστημίου της Pennsylvania, οι άνθρωποι που λαμβάνουν απ’ τον ήλιο τη λιγότερη βιταμίνη D είναι όσοι ζουν σε μέρη με υψηλό υψόμετρο, ή σε χώρες πολύ πάνω απ’ τον ισημερινό, εκεί που η μέρα διαρκεί λίγο. Ακόμα χειρότερα όμως είναι για τους τους μελαμψούς, καθώς το δέρμα τους εμποδίζει την απορρόφηση των ακτίνων του ήλιου. Ναι, οι ίδιες ακτίνες που μας “καίνε”, είναι αυτές που μας προμηθεύουν με βιταμίνη D.

Τον χειμώνα, λοιπόν, όχι μόνο χρειάζεται να τρώμε περισσότερες τροφές πλούσιες σε αυτήν τη βιταμίνη (ψάρια κυρίως όπως σαρδέλες, σκουμπρί, τόνο), αλλά οι ενήλικοι θα πρέπει να παίρνουν και σχετικά συμπληρώματα διατροφής καθημερινά.

Αρχικά οι γιατροί πίστευαν ότι η D ήταν σημαντική μόνο για τα κόκαλα του ανθρώπου. Αυτό συνέβαινε γιατί η έλλειψή της προκαλούσε οστεοπόρωση στους γηραιότερους και ραχιτισμό στα παιδιά. Ωστόσο, στα ’80s οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι τα ανοσοκύτταρα είχαν κι αυτά υποδοχείς για βιταμίνη D.

Η ομάδα της dr. Cantorna, έδειξε ότι η βιταμίνη διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας στο γαστρεντερικό σωλήνα. Τα υψηλά επίπεδα της μειώνουν την ευαισθησία στις φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου και τη νόσο του Crohn, στις λοιμώξεις του εντέρου και των πνευμόνων σε ζώα και ανθρώπους. Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με την ίδια γιατί “η βιταμίνη αυξάνει τον αριθμό και την ποικιλία των μικροβίων που ζουν στο έντερο, τα οποία μειώνουν τις φλεγμονές”.

Τον χειμώνα, λοιπόν, όταν οι άνθρωποι είναι περισσότεροι εκτεθειμένοι σε μολύνσεις, συμβαίνει να περνούν λιγότερο χρόνο έξω απ’ το σπίτι τους. Τώρα, το πόσο ακριβώς βιταμίνη D θα έπρεπε να παίρνουν, αυτό είναι προς συζήτηση. Το θέμα είναι να καταφέρουν να διατηρήσουν τα επίπεδά της στα ίδια επίπεδα που βρίσκονται το καλοκαίρι.

Όπως συμβαίνει όμως με όλα τα πράγματα -σχεδόν- υπερβολική λήψη βιταμίνης D μπορεί να κάνει κακό. Η τοξικότητα της βιταμίνης D δεν οφείλεται στον υπερβολικό ήλιο ή στο φαγητό. Οφείλεται στην υπερβολική λήψη συμπληρωμάτων. Εξάλλου, πόσο να κάτσεις στον ήλιο; Ήδη εξαιτίας του κινδύνου για καρκίνο του δέρματος, οι δερματολόγοι απαγορεύουν να περνάμε πολύ χρόνο στον ήλιο, πόσο μάλλον χωρίς προστασία, ακόμα και όταν θέλουμε να “γεμίσουμε” με αυτή τη βιταμίνη.

Γιατί μπορεί να σε βοηθά να απορροφάς το κάλιο από τη διατροφή σου, αλλά όταν την παίρνεις σε υπερβολική δόση, το κάλλιο στο αίμα ανεβαίνει πολύ, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε πρόβλημα στα νεφρά.

Για την απαραίτητη, λοιπόν, δοσολογία καλύτερα να μιλήσεις με τον γιατρό σου. Το θέμα μας ήταν να σε κάνουμε να την πάρεις σοβαρά.