Κοινοποίηση

ΘΕΜΑ: Δημιουργία Ειδικής Οικονομικής Ζώνης (Ε.Ο.Ζ.) συνυφασμένης με εμπορευματικό κέντρο και σταθμό διαμετακομιστικού εμπορίου.

Κύριοι,

με αφορμή τις πολύωρες συζητήσεις για την οριστικοποίηση του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Σ.Δ.Α.Μ.) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, ζητήθηκε από τον Περιφερειάρχη να καταθέσουμε τις προτάσεις του Δήμου για δράσεις – έργα πιλοτικά που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν μέσω του Σ.Δ.Α.Μ. και θα συνέβαλαν στην άμβλυνση των ανισοτήτων, που ούτως ή άλλως υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν, σε σχέση με την Π.Ε. Κοζάνης και Φλώρινας και άλλωστε έχουν εκτεθεί λεπτομερώς από τους φορείς της Καστοριάς.

 

Λαμβάνοντας υπόψη:

  1. Τις προτάσεις του Αντιπεριφερειάρχη και των τριών Δημάρχων της Π.Ε. Καστοριάς που έχουν ήδη αποσταλεί, τόσο στον Πρωθυπουργό, τον Υπουργό Περιβάλλοντος, όσο και τον Συντονιστή Επιτροπής Σ.Δ.Α.Μ.
  2. Το γεγονός πως στην Π.Ε. Καστοριάς υφίσταται οριοθετημένη ζώνη ΒΙΠΑ, έκτασης 350 στρεμμάτων, με όλες τις απαραίτητες υποδομές για τη βέλτιστη λειτουργία επιχειρήσεων με μοναδικό αρνητικό παράγοντα την τιμή κτήσης των γηπέδων ανάπτυξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας από την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, με τιμή κτήσης 22.500 €/m2  και που για τον λόγο αυτόν, δυστυχώς έως και σήμερα, δραστηριοποιούνται εντός του ΒΙΠΑ, μόνο μία επιχείρηση και ένα Φ/Β πάρκο (και για τον λόγο αυτόν υπήρχε ουσιαστική παρέμβαση του Περιφερειάρχη πρόσφατα, για αναδιάρθρωση των τιμών)
  3. Την παρουσία και δραστηριοποίηση του στεγασμένου χώρου 2.500 m2 του εκθετηρίου γούνας, που πρόσφατα έχει νομιμοποιηθεί και βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με τον χώρο του ΒΙΠΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ,
  4. Την πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη για τη διευθέτηση των δυσμενών συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί εντός των ΒΙΠΑ της Περιφέρειας και ιδιαίτερα του ΒΙΠΑ Καστοριάς και την άμεση επίλυση των προβλημάτων τους
  5. Το γεγονός πως το Αεροδρόμιο «Αριστοτέλης» διαθέτει τον μεγαλύτερο αεροδιάδρομο μήκους 2.850m στα Βαλκάνια και βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης του εξοπλισμού του, έτσι ώστε να είναι «ετοιμοπόλεμο» σε οποιαδήποτε διεθνή πτήση και σε οποιεσδήποτε συνθήκες, ιδιαίτερα σε αεροσκάφη CARGO (μεταφοράς εμπορευμάτων)
  6. Πως χερσαία σύνδεση της Π.Ε. Καστοριάς με την Εγνατία Οδό συντελείται με τον κάθετο άξονα ΣΙΑΤΙΣΤΑ – ΚΡΥΣΤΑΛΛΟΠΗΓΗ που είναι ο μοναδικός στην Ελλάδα, με προδιαγραφές της Εγνατίας Οδού (δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση + ΛΕΑ) και διαχωριστικό τείχος ενδιάμεσα (New Jersey), καθιστώντας πλέον τη σύνδεση με τη γειτονική Αλβανία απόλυτα ασφαλή στις οδικές μεταφορές και πολύ σύντομα χρονικά (μόλις 20 λεπτά από τα σύνορα της Κρυσταλλοπηγής), ενώ οι δύο έξοδοι του κάθετου άξονα Καστοριάς και Άργους Ορεστικού, απέχουν μόλις 1 Km από την περιοχή του ΒΙΠΑ Καστοριάς και υπάρχει δυνατότητα για την κατασκευή τρίτης εξόδου, πλησίον του ΒΙΠΑ (200 m) και έχει εκπονηθεί η απαιτούμενη μελέτη από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε.
  7. Πως ο οδικός άξονας Ε65 πλέον βρίσκεται σε φάση άμεσης υλοποίησης μειώνοντας καταλυτικά την οδική χερσαία σύνδεση της Π.Ε. Καστοριάς με την Αθήνα και τη διασύνδεσή της με την ΠΑΘΕ και τους άλλους αυτοκινητόδρομους
  8. Πως η σήραγγα της Κλεισούρας επίσης οδηγείται προς υλοποίηση, αποτελώντας έργο «σημαία» για την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, με στόχο την άμεση διασύνδεση της περιοχής της Εορδαίας με την Π.Ε. Καστοριάς, αλλά και την Π.Ε. Φλώρινας, μέσω του άξονα Φλώρινας – Κοζάνης, που επίσης έχει δρομολογηθεί η κατασκευή του
  9. Πως η επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου από Κοζάνη προς Καστοριά και μελλοντικά προς Αλβανία, που προβλέπεται να περάσει δίπλα από τον κάθετο άξονα της Εγνατίας (Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή), με ειδική έξοδο προς ΒΙΠΑ Καστοριάς και Αεροδρόμιο «Αριστοτέλης», αποτελεί στόχο υλοποίησης της επόμενης πενταετίας, με ιδιαίτερη προτεραιότητα στην κατασκευή του
  10.  Πως η ανάπτυξη δικτύου φυσικού αερίου από τη ΔΕΠΑ που θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο από τον διαδρατικό αγωγό ΤΑΠ που είναι ήδη σε λειτουργία, στην περιοχή του Άργους Ορεστικού, των Μανιάκων και της Καστοριάς, προβλέπει την παροχή φυσικού αερίου, τόσο για θέρμανση, όσο και για παραγωγική διαδικασία στην περιοχή του ΒΙΠΑ, καθιστώντας ανταγωνιστικές τις επιχειρήσεις που θα δραστηριοποιηθούν εντός του ΒΙΠΑ
  11.  Τον οικονομικό μαρασμό που έχει υποστεί η Π.Ε. Καστοριάς, λόγω της παρατεταμένης κρίσης της γουνοποιητικής δραστηριότητας και την άμεση ανεύρεση εναλλακτικών δράσεων – δραστηριοτήτων για την κάλυψη των πολλαπλών αρνητικών οικονομικών συνεπειών που έχουν προκύψει,

Προτείνουμε:

Τη δημιουργία Ειδικής Οικονομικής Ζώνης (ΕΟΖ) στον χώρο του ΒΙΠΑ Καστοριάς, συνυφασμένη με εμπορευματικό κέντρο και σταθμό διαμετακομιστικού εμπορίου με τα παρακάτω ιδιαίτερα στοιχεία και χαρακτηριστικά:

  • Φορολογικός συντελεστής κερδών κάτω από 10%
  • Απλοποίηση διαδικασιών αδειοδότησης των μονάδων που θα εγκατασταθούν εντός της ΕΟΖ
  • Ειδικό δικαιοδοτικό καθεστώς προκειμένου να αποφεύγονται καθυστερήσεις λόγω προσφυγών. Δηλαδή, οι όποιες προσφυγές να τελεσιδικούν σε δευτεροβάθμιο δικαστικό επίπεδο, οριστικά και γρήγορα, και να μη λιμνάζουν στο Συμβούλιο Επικρατείας ή στον Άρειο Πάγο

 

Παράλληλα, οι επιχειρήσεις που θα εγκατασταθούν εντός της ΕΟΖ, πρέπει να έχουν τις παρακάτω δεσμεύσεις:

  • Ένα ποσοστό 80% των έργων και προμηθειών τους να γίνεται από Ελληνικές εταιρείες και την εγχώρια αγορά
  • Τουλάχιστον 0,50% από τα κέρδη τους προ φόρων να αποδίδονται στους Τοπικούς Αυτοδιοικητικούς Φορείς της περιοχής για ενίσχυση του αναπτυξιακού και κοινωνικού τους έργου
  • Τουλάχιστον το 50% του ανειδίκευτου προσωπικού τους να προσληφθεί από την τοπική αγορά, μέσω ΟΑΕΔ
  • Το εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων τους, ασχέτως ειδικότητας ή άλλων κριτηρίων, να μην εξαιρείται από αυτό της υπόλοιπης χώρας

 

Ευεργετικές συνέπειες από τη δημιουργία της ΕΟΖ Καστοριάς:

  • Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας της περιοχής, με εγκατάσταση νέων βιοτεχνιών – βιομηχανιών μέσα στο χώρο του νέου ΒΙΠΑ
  • Προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων, κυρίως από τα εξωτερικό, λόγω των ισχυρών φορολογικών και άλλων κινήτρων, της νέας ΕΟΖ Καστοριάς
  • Μείωση της ανεργίας και τόνωση της απασχόλησης μέσω των νέων θέσεων εργασίας που θα δημιουργηθούν
  • Στήριξη των κατασκευαστικών εταιρειών, αλλά και γενικότερα της τοπικής αγοράς, τόσο κατά την περίοδο της ίδρυσης των νέων μονάδων, όσο και αργότερα, κατά τη λειτουργία τους
  • Ενίσχυση των προϊόντων ιδιαίτερου τοπικού χαρακτήρα, με πρώτο αυτό της γουνοποιίας, αλλά και άλλων του πρωτογενούς τομέα, όπως τα φασόλια, μέσω νέων εταιρειών μεταποίησης και εμπορίας τους
  • Αξιοποίηση της γειτνίασης του Ν. Καστοριάς με την Αλβανία, και της άμεσης προσβασιμότητας από και προς αυτήν, μέσω του κοντινού συνοριακού περάσματος Κρυσταλλοπηγής
  • Ενεργοποίηση του ΒΙΠΑ Καστοριάς στο σύνολό του πολύ γρήγορα, για να μην πάνε χαμένες οι σύγχρονες υποδομές του λόγω απουσίας επενδύσεων
  • Έντονη δραστηριοποίηση εταιρειών Logistics.

 

Συμπέρασμα:

Κατόπιν των παραπάνω, διαφαίνεται πως  η ίδρυση της ΕΟΖ Καστοριάς, συνυφασμένης με εμπορευματικό κέντρο και σταθμό διαμετακομιστικού εμπορίου είναι, όχι μόνο αναγκαία για την ανάκαμψη της περιοχής, αλλά ίσως και η μοναδική δράση – επένδυση που κατά την άποψή μας θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στο Σ.Δ.Α.Μ. (και να χρηματοδοτηθεί) ως πρώτη πιλοτική επένδυση που θα αποτελέσει αφορμή για την ίδρυση αντίστοιχων και στην υπόλοιπη Ελλάδα, (εφόσον βέβαια συντρέχουν οι λόγοι και οι προδιαγραφές). Επιπλέον έργα υποδομής αλλά και τουριστικής προβολής και αξιοποίησης, έργα ενεργειακής αναβάθμισης και πράσινης ανάπτυξης που αφορούν τους Δήμους και την Π.Ε. Καστοριάς, θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από άλλα προγράμματα («Αντώνης Τρίτσης», Πράσινο Ταμείο, ΥΜΕΠΕΡΑΑ), αλλάζοντας απλά επιλεκτικά το θεσμικό πλαίσιο, ειδικά για τους Ο.Τ.Α. Α΄ και Β΄ βαθμού για τους ιδιαίτερους λόγους που προαναφέρθηκαν, έτσι ώστε να έχουμε Περιφέρεια μιας και όχι δύο ταχυτήτων.

Επίσης αποδεικνύεται ότι ο χώρος του ΒΙ.ΠΑ. Καστοριάς είναι ο πλέον ενδεδειγμένος για την εγκατάσταση της ΕΟΖ Καστοριάς, συνυφασμένης με εμπορευματικό κέντρο και σταθμό διαμετακομιστικού εμπορίου, δεδομένου ότι έχει δυνατότητα συνδυασμένων μεταφορών οδικώς, σιδηροδρομικώς και αεροπορικώς αλλά έχει και την προοπτική της ενεργειακής υποστήριξής του, από τα δίκτυα της ΔΕΠΑ και του ήδη σε λειτουργία Διαδρατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ). Όσο για την επάρκεια του διαθέσιμου χώρου εντός ΒΙ.ΠΑ., πρέπει να αναφερθεί ότι παραδίπλα του και ανατολικά υπάρχει άφθονος φθηνός κοινόχρηστος χώρος για μελλοντική του επέκταση, εφ’ όσον προκύψει ανάγκη.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση και ευθύνη για τα παραπάνω αναγραφόμενα

 

Ο Δήμαρχος

Παναγιώτης Κεπαπτσόγλου

Κοινοποίηση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.