Κοινοποίηση

H διαδικασία εισαγωγής στα Τριτοβάθμια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα αποτελεί θέμα συζήτησης των τελευταίων ημερών, ιδιαίτερα στο διαδίκτυο. Αναλογιζόμενος  τις περιπέτειες των  προηγούμενων  χρόνων, παραθέτω για άλλη μια φορά ορισμένα στοιχεία για να προκληθεί προβληματισμός και σχετική συζήτηση.

Γιατί τώρα; Μόλις ολοκληρώθηκε η συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων και έληξε και η προθεσμία διαγραφής επιλεγμένων Τμημάτων. Δεν επιθυμώ να επηρεάσω οποιαδήποτε επιλογή των υποψηφίων.

Ξεκινώντας λοιπόν αντιγράφω και παραθέτω  από τη σχετική τοποθέτηση του υφυπουργού κ. Συρίγου

 « …… εκ των πραγμάτων πέφτει το επίπεδο εκπαιδεύσεως.

  Με το πέρασμα των ετών καταλήξαμε να έχουμε υποψηφίους οι οποίοι στην αρχή, στις αρχές της δεκαετίας του 2000 περνούσαν στο πανεπιστήμιο με βαθμούς κάτω από το 10 -είχε προκαλέσει σοκ τότε στην ελληνική κοινωνία- και σήμερα, πέρυσι είχαμε υποψηφίους οι οποίοι πέρασαν δίνοντας λευκή κόλλα. Γιατί όταν περνάς με ποσοστό 0, 6, σημαίνει ότι έχεις δώσει τρεις λευκές κόλλες και έγραψες δυο γραμμές στην τέταρτη.

  Τι πρόβλημα, λοιπόν, δημιουργεί αυτός ο υπερπληθυσμός των φοιτητών σε σχέση με τους υποψηφίους; Δημιουργεί πρόβλημα ως προς το ότι δεν έχουν το ακαδημαϊκό εχέγγυο για να σπουδάσουν. Αυτό προσπαθεί να αντιμετωπίσει η ελάχιστη βάση εισαγωγής.

  Ξέρετε, ένας σημαντικός αριθμός, περίπου το 1/3 όσων εισέρχονται στα πανεπιστήμια, δεν παρακολουθούν, φεύγουν, τα εγκαταλείπουν. Πού οφείλεται ………»

Πώς το Υ.ΠΑΙ.Θ. επιχειρεί  να αντιμετωπίσει το συγκεκριμένο πρόβλημα; Σκέφτηκε να εισάγει ως λύση την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.).  Τι είναι η ΕΒΕ; Σε κάθε μία από τις τέσσερεις κατευθύνσεις υπολογίζεται ο Μέσος Όρος (Μ.Ο.) της βαθμολογίας που έχουν επιτύχει όλοι οι υποψήφιοι. Η Υπουργός για να αποποιηθεί τις ευθύνες, ζήτησε από κάθε Τμήμα να ορίσει έναν συντελεστή, ο οποίος να κυμαίνεται από 80-120% αυτού του Μ.Ο. Αν απαιτείται  και ειδικό μάθημα για την εισαγωγή στο Τμήμα ορίζεται και  ένα άλλο ξεχωριστό ποσοστό για τη δική του Ε.Β.Ε.

Σχετική μελέτη του Φεβρουαρίου προέβλεπε σημαντική επίδραση της Ε.Β.Ε. στον αριθμό των υποψηφίων  που θα εισάγονται  στα Πανεπιστήμια της χώρας. Με την ανακοίνωση  των  βαθμολογιών, των στατιστικών  και των  Ε.Β.Ε. όλων των  Τμημάτων της χώρας εκφράστηκαν παράπονα  συζητήσεις και προβληματισμοί από τις επιδόσεις, όχι των  χαμηλόβαθμων  αλλά των υψηλόβαθμων  υποψηφίων, όπως :

  1. Γράμμα υποψηφίου στην Υπουργό: κατάφερα με κόπο να συγκεντρώσω 20.988 μονάδες στο σύνολο (17.898 μονάδες στα μαθήματα και 3.090 στο σχέδιο), δηλαδή 1838 μονάδες πάνω από την περσινή βάση. Όμως σήμερα έμαθα ότι παρότι αρίστευσα δε θα μπορέσω να εισαχθώ στο ΕΜΠ….
  2. Στο τμήμα Γραφιστικής του ΠΑΔΑ που το 2020 είχε βάση εισαγωγής τα 8500 μόρια το 2021 υποψήφια με 18.193 στα 4 βασικά μαθήματα  και 3.190 στα ειδικά μαθήματα,  ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, δηλαδή σύνολο 21383 μόρια δε θα  καταφέρει να εισαχθεί.
  3. Στο Τμήμα Γραφιστικής του ΠΑΔΑ πάλι, ο Γενικός δε βαθμός που συγκεντρώθηκε  είναι 16701 μόρια ενώ πέρυσι είχε βάση 8335, δηλαδή το μισό. Για φέτος η ελάχιστη βάση εισαγωγής για τη σχολή ορίστηκε στα 11043.

Η Υπουργός εξάλλου ισχυρίζεται  ότι τα Τμήματα είναι αυτά που ορίζουν  τους συντελεστές και επομένως δεν ευθύνεται το Υπουργείο για τα περίεργα και τις στρεβλώσεις που παρατηρήθηκαν. Αυτή όμως είναι  η  μισή αλήθεια.  Γιατί αν πραγματικά ήθελε να δώσει τη δυνατότητα επιλογής στα Τμήματα θα επέτρεπε στα Τμήματα να θέσουν τα  δικά τους κριτήρια.

Ποια είναι όμως η εικόνα που παρουσιάζουν τα Τμήματα του Πανεπιστημίου που εδρεύουν στην πόλη μας; Με βάση τα στοιχεία των δύο προηγούμενων ετών, 2019 και 2020 και περιοριζόμενοι στους νέους υποψηφίους που αποφοίτησαν από τα των ημερήσια ΓΕΛ, εμφανίζεται η παρακάτω  εικόνα :

ΤΜΗΜΑ 2019 Μ.Ο. ΕΙΣΗΧΘΗΣΑΝ 2019 2020 Μ.Ο. ΕΙΣΗΧΘΗΣΑΝ 2020 Ε.Β.Ε. 2021 ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΟΙ 2019 ΜΕ ΕΒΕ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΟΙ 2020 ΜΕ ΕΒΕ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ & ΨΗΦ/ΩΝ ΜΕΣΩΝ 10,41 176 8,31 24 10,17 68 0
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ 10,12 90 7,34 88 9,58 57 7
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ 9,58 92 9.00 89 8,27 86 66
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 9,78 179 9,11 162 8,27 179 133

 

Κανένας βέβαια δε γνωρίζει πώς ακριβώς θα εξελιχθεί η κατάσταση, γιατί επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Γενικά όμως το πλήθος των υποψηφίων με βαθμολογία μεγαλύτερη του 10 το 2021 είναι μεγαλύτερο από ό,τι το 2020 και σαφώς μικρότερο από ό,τι το 2019. Επίσης κανένας υποψήφιος δεν μπορεί να κάνει ασφαλείς υπολογισμούς, γιατί δε γνωρίζει πώς θα συμπεριφερθεί ο συνυποψήφιός του. Ωστόσο η κατάσταση  για τα τμήματά μας δεν προοιωνίζεται  καλή.

Ερώτημα 1ο:  το σύστημα εισαγωγής με τη χρήση της ΕΒΕ πετυχαίνει το σκοπό του; Αν σκοπός της πολιτείας είναι να συρρικνώσει τα πανεπιστημιακά Τμήματα, η απάντηση είναι ναι, τον πετυχαίνει απόλυτα. Αν όμως το επιδιωκόμενο, σύμφωνα και με τις δηλώσεις των αρμοδίων, είναι να αποτρέψει την εισαγωγή των  αδύναμων υποψηφίων, που δεν είναι ικανοί να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να περιοριστεί  έτσι το φαινόμενο των «αιωνίων» φοιτητών, μάλλον αποτυγχάνει πλήρως. Γιατί  όπως  φαίνεται από τις πολλές καταχωρίσεις στο διαδίκτυο διαμαρτύρονται οι άριστοι, γιατί αυτοί αποκλείονται  από ορισμένα υψηλόβαθμα Τμήματα, που σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία θα εισάγονταν και μάλιστα με πολύ καλή σειρά. Αυτοί που μένουν έξω από τα ιδρύματα είναι υποψήφιοι με μέσο όρο βαθμολογίας  8,5 και πάνω και όχι μόνο αυτοί με 1, 2 ,3 και 4 σύμφωνα με τους ισχυρισμούς  του Υ.ΠΑΙ.Θ. Αν ο στόχος  είναι να ξεχωρίζουν και να προκόβουν οι καλύτεροι γιατί αυτό  δεν εφαρμόζεται παντού;

Και για να το συνδέσω με το προηγούμενό μου κείμενο με τίτλο «ΠΡΟΤΥΠΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΩΝ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ» της 5/7/2021 αν λοιπόν και κατά την επιλογή των μαθητών στα Πρότυπα Λύκεια εφαρμοζόταν παρόμοια λογική, αν δηλαδή γενικευθεί η χρήση  της Ε.Β.Ε. τότε στο Πρότυπο Λύκειο Καστοριάς θα εισάγονταν μόνο πέντε μαθητές,, αν επιλεγόταν ο μέγιστος συντελεστής βαρύτητας, το 120%, μόλις 33 αν ο συντελεστής ήταν στο 100% και αν το 80%, που επέλεξαν τα τρία από τα τέσσερα Πανεπιστημιακά τμήματά της πόλης μας, μόλις που  θα καλύπτονταν ο διαθέσιμος αριθμός των 60 μαθητών.

Αυτό σημαίνει σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργείου ότι  όσοι μαθητές δεν κατάφεραν να επιλεγούν στο Πρότυπο Λύκειο δε  θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν τις λυκειακές τους σπουδές ή να πετύχουν  σε τρία χρόνια σε κάποιο Τμήμα της επιλογής τους; Πώς και από πού προκύπτει ένα τέτοιο συμπέρασμα;

Πώς συμπεραίνεται ότι όσοι υποψήφιοι εισάγονται με χαμηλή βαθμολογία στα Πανεπιστημιακά Τμήματα δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους; Η χαμηλή συνολική βαθμολογία δε δείχνει ανικανότητα για συνέχιση των σπουδών στο αντικείμενο του Τμήματος που εισάγεται ο υποψήφιος. Για παράδειγμα ο πρώτος επιτυχών το 2020 στο Τμήμα Πληροφορικής, της πόλης μας, είχε επιτύχει 19,4 στο μάθημα της Πληροφορικής και σύνολο μόλις 33,6 στα υπόλοιπα τρία μαθήματα, ο δε τελευταίος εισαγόμενος φοιτητής , από ημερήσιο ΓΕΛ 9,8 και 21,5 αντίστοιχα. Πώς εξηγείται ότι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, στο οποίο εισάγονται γενικά υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες, έχει το μεγαλύτερο αριθμό «αιώνιων» φοιτητών; Μήπως το επιχείρημα που στηρίζεται στην Ε.Β.Ε. δεν ευσταθεί;

Εκτιμώ ότι το Υ.ΠΑΙ.Θ. δεν έχει εμπεριστατωμένη μελέτη για την κατάσταση. Πορεύεται κάθε φορά με τις πιέσεις που δέχεται και τις  εξυπηρετήσεις που θέλει να κάνει. Δυστυχώς αυτό συμβαίνει σε όλα τα θέματα και ένα από αυτά είναι και η Ε.Β.Ε. Προς επίρρωση των λεγομένων παρατίθενται  οι αποφάσεις για τα Πρότυπα Σχολεία.

  1. 11-5-2021 Χαρακτηρισμός δημόσιων σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων  από το σχολικό έτος 2021-2022
  2. 1-7-2021 Αποτελέσματα τεστ δεξιοτήτων
  3. 5-7-2021 Ρυθμίσεις για τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία
  4. 13-7-21 Προκήρυξη πλήρωσης κενών θέσεων εκπαιδευτικών στα Πρότυπα Σχολεία (Π.Σ.) και τα  Πειραματικά Σχολεία (ΠΕΙ.Σ.) κατά το σχολικό έτος 2021-2022
  5. 21-7-2021 Εγκύκλιος: «Πέντε διευκρινίσεις για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν με θητεία σε Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία» Ο χρόνος υπηρέτησης των νεοεισερχόμενων με μονοετή θητεία σε Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ. εκπαιδευτικών θεωρείται ως χρόνος θεμελίωσης δικαιώματος μετάθεσης
  6. 16-7-2021 «Tοποθέτηση εκπαιδευτικών με διετή θητεία σε Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία Δ.Ε  για τα σχολικά έτη 2021-2022 και 2022-2023»
  7. 16-7-2021 Πρότυπα-Πειραματικά: Ανακοινώθηκε διορθωμένος πίνακας κενών

Μήπως έγιναν πολύ πιεστικά, γρήγορα και αποσπασματικά τα πράγματα; Μήπως οι αλληλοκατηγορίες των κομμάτων δεν έχουν βάση; Μήπως  ο εκάστοτε Υπουργός κάνει ό,τι θέλει χωρίς σχέδιο και μελέτη; Ο ένας Ιδρύει Τμήματα και δημιουργεί διετή προγράμματα κατάρτισης ο αντίπαλος τον κατηγορεί ότι τα κάνει χωρίς σχέδιο και μελέτη. Ο άλλος καταργεί τα διετή προγράμματα αλλά ενσωματώνει τουλάχιστον μέρος της κατάρτισης στο εξεταστικό σύστημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με το παράλληλο μηχανογραφικό. Ιδρύει άλλου τύπου  σχολεία για να διαχωρίσει τους αρίστους από τους λιγότερο ικανούς, χωρίς καμιά προετοιμασία και την τελευταία στιγμή τρέχει να προλάβει. Μάλιστα επειδή φαίνεται να βρίσκει δυσκολία στη στελέχωση των Προτύπων δίνει και bonus για να προσελκύσει διδάσκοντες.

Τελικά υπάρχει κάποιος που σκέφτεται προγραμματίζει και προχωρά ή όλα στηρίζονται στο βλέποντας και κάνοντας;

ΣΙΝΑΤΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Κοινοποίηση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.